Репозиторий Dspace

Структурні компоненти сформованості фахової термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Варнавська, Інна
dc.date.accessioned 2023-09-27T20:02:04Z
dc.date.available 2023-09-27T20:02:04Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Варнавська І.В. Структурні компоненти сформованості фахової термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2023. №3 (17). С.294-303. ru
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/8132
dc.description.abstract Доведено, що формування професійно-термінологічної компетентності зумовлена чинниками: знання фахової мови; уміння корегувати комунікативні відносини у практичній професійній діяльності. Наголошено, що досягнення успіху під час виконання професійних обов’язків і налагодження комунікативних відносин залежить від рівня сформованості та насиченості професійного словника спеціаліста; адже сучасному суспільству потрібні професіонали своєї справи, які володіють професійною термінологією і культурою спілкування. Визначено мету дослідження, яка передбачає теоретичне обґрунтування структурних компонентів формування професійно-термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей. У роботі поєднано теоретичні методи дослідження (аналіз педагогічної, дидактичної літератури з проблеми дослідження, вивчення періодичних фахових видань з метою визначення стану розробленості та перспектив досліджуваної проблеми, напрямів дослідження і поняттєвого апарату) та емпіричний (педагогічне спостереження за навчальним процесом, самоспостереження, самооцінка). Зроблено акцент на використанні проблемних методів навчання в процесі формування творчої особистості з достатньо високим рівнем володіння фаховими термінами, що сприяють виокремленню показника сформованості досліджуваного компонента як успішність виконання різних творчих, дидактичних завдань із засвоєння фахової термінології. ru
dc.description.sponsorship It has been proven that the formation of professional and terminological competence is conditioned by the following factors: knowledge of professional language; the ability to adjust communicative relations in practical professional activity. It is emphasized that success in performing professional duties and establishing communicative relations depends on the level of formation and saturation of the specialist's professional vocabulary; because modern society needs professionals in their field who have professional terminology and culture of communication. The purpose of the research is determined, which involves theoretical substantiation of the structural components of the formation of professional and terminological competence of students of non-philology majors. It is noted that the motivation during the assimilation of terminology should be conscious, internal, aimed at raising one's own mental, professional, moral level, obtaining internal self-satisfaction from achieving success, for the professional performance of one's job duties, for the formation of oneself as a competent person, a professional , a qualified employee, that is, training is aimed at personal development, and material components are only the result of work on oneself. The work combines theoretical research methods (analysis of pedagogical and didactic literature on the research problem, study of periodical specialist publications in order to determine the state of development and prospects of the researched problem, research directions and conceptual apparatus) and empirical (pedagogical observation of the educational process, self-observation, self-evaluation). Emphasis is placed on the use of problem-based learning methods in the process of forming a creative personality with a sufficiently high level of mastery of professional terms, which contribute to the identification of the indicator of the formation of the studied component as the success of various creative, didactic tasks on the assimilation of professional terminology. During the education of students in higher education, one of the main responsibilities of teachers is to teach students to learn. Taking into account the components of our research: to teach students to search for new terms from various information sources, to establish associative links with the relevant field of knowledge, to choose the most rational ways and methods of memorizing them, to develop interest in improving their own professional level and specialist qualifications. The use of information obtained from the mass media in classes, providing real-life examples of the use of the studied terminology, will ensure the development of cognitive qualities in future specialists. ru
dc.publisher Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2023. №3 (17). С.294-303. ru
dc.relation.ispartofseries №3 (17);
dc.subject кафедра соціальних та поведінкових наук ru
dc.subject студенти нефілологічних спеціальностей ru
dc.subject заклади вищої освіти ru
dc.subject професійно-термінологічна компетентність ru
dc.subject фахова термінологія ru
dc.title Структурні компоненти сформованості фахової термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей ru
dc.title.alternative STRUCTURAL COMPONENTS OF THE FORMATION OF PROFESSIONAL AND TERMINOLOGICAL COMPETENCE OF STUDENTS OF NON-PHILOLOGY MAJORITIES ru
dc.type Article ru


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись