В статті досліджено маркетингове середовище для торговельного підприємства в Херсонській області.
Проаналізовано вплив факторів маркетингового середовища на діяльність Підприємства 1, зовнішнє середовище непрямого впливу Підприємства 1 за допомогою STEP-аналізу. Встановлено, що зовнішнє середовище Підприємство 1 має нейтральний вплив на діяльність підприємства, але в той же час з певним ухилом
у бік негативного впливу. Визначено, що підприємство не має ефективної системи мотивації, єдиним її проявом можна вважати заробітну плату (преміювання). Також слабкий вік та освітній рівень працівників, що є
наслідком того, що система відбору персоналу розвинена дуже слабо. Поняття атестації персоналу як таке
відсутнє. Але, аналізуючи всі бізнес-процеси, не варто забувати, що Підприємство 1 не займається високотехнологічним виробництвом, до того ж навіть на досягнутому рівні розвиток підприємства є прибутковим,
тобто виконує основну функцію комерційна організація – вона отримує прибуток. Тому загальний рівень розвитку внутрішніх бізнес-процесів Підприємства 1 можна оцінити як середній (нейтральний).
The article examines the marketing environment for a trading company in the Kherson region. The aim of the
article is to investigate and characterize the marketing environment on the example of the researched enterprise.
Insufficient development in the field of marketing environment research and increased interest of practitioners determine the relevance of this issue and the need to address it. The influence of factors of the marketing environment on
the activity of Enterprise 1, the external environment of indirect influence of Enterprise 1 by means of STEP-analysis
is analyzed. It is established that the external environment of Enterprise 1 has a neutral impact on the activities of
the enterprise, but at the same time with a certain bias towards negative impact. It is determined that the company
does not have an effective system of motivation, the only manifestation of it can be considered a salary (bonus).
Also low age and educational level of employees, which is a consequence of the fact that the selection system is
very poorly developed. There is no concept of personnel certification as such. But, analyzing all business processes, we should not forget that Enterprise 1 is not engaged in high-tech production, in addition, even at the achieved
level of enterprise development is profitable, ie performs the main function of a commercial organization – it makes
a profit. Therefore, the overall level of development of internal business processes of Enterprise 1 can be assessed
as average (neutral). Assessing the opportunities and threats of the company and their relationship with strengths
and weaknesses, we concluded that with the stabilization of the economy and the use of opportunities to attract new
customers weaknesses will have less impact on the company, in turn, such strengths as experience market, a wide
range of services, lists, quality of services and flexibility of their provision, can reduce the impact of new competitors
and increase opportunities for expansion for the company. Control over the risk of reduced profitability will allow the
introduction of a well-functioning system of sales of services, control over the implementation of services. The company makes the most of its strengths: the demand for services is growing by improving their quality.