В статті розкриваються основні напрями удосконалення стратегії конкурентоспроможності торгового підприємства. Визначено фактори, що впливають на конкурентоспроможність: комунікативна політика компаній-суперників; розробка нових товарів
та присвоєння торгових брендів та марок; привабливість та якість пакування товарів;
ефективність і організація сервісної політики фірм-конкурентів; організація збуту продукції у суперників (конкурентів); раціональність каналів просування товарів у підприємств-аналогів. Встановлено, що поняття конкурентоспроможність практично складається з чотирьох груп факторів: техніко-економічні, комерційні, нормативно-правові,
соціальні. З’ясовано, що на конкурентоспроможність впливають як зовнішні (державні,
ринкові, соціально-політичні), так і внутрішні (організаційна структура підприємства,
фактор інновації продукції (робіт, послуг), якість продукції (робіт, послуг)) фактори.
The article reveals the main directions of improving the competitiveness strategy of a commercial
enterprise. Factors influencing competitiveness are identified: communication policy of rival
companies; development of new products and assignment of trade marks and brands; attractiveness
and quality of packaging of goods; efficiency and organization of service policy of competing firms;
organization of sales of products from rivals (competitors); rationality of channels of promotion of
goods at the enterprises-analogues. It is established that the concept of competitiveness practically
consists of four groups of factors: technical and economic, commercial, regulatory, social. It was
found that competitiveness is influenced by both external (government, market, socio-political) and internal (organizational structure of the enterprise, the factor of product innovation (works,
services), product quality (works, services)) factors. It is established that the success or lag of a
trading company is assessed by comparing its condition in relation to competing companies. This
state is determined by a certain set of product properties and the provision of trade services by the
enterprise, due to which a certain competitive advantage is created. In this case, if there are no
competitors in the market that provide services for the sale of similar goods, the question of the
competitiveness of the trading company is removed automatically. For the purposes of managing
the competitiveness of a trading company, it is necessary to combine the chosen competitiveness
strategy with the tools of competitiveness management, which should include:
– conducting marketing research;
– constant monitoring of selected indicators as criteria of competitiveness (assessment of
the dynamics of own enterprise for a number of similar periods; comparison of indicators on
selected criteria with the reference company, etc.);
– measuring and forecasting the demand for goods sold by the trading company (groups of goods);
– pricing management, etc.
In further research, from general theoretical issues, we turn to the activities of real trading
companies, analysis of their methods and techniques of competition.