В статті обґрунтовані теоретичні та практичні аспекти розвитку виноградарства і виноробства на рівні основних регіонів. Акцентовано увагу на соціальних аспектах розвитку виноградарства і виноробства, зокрема, щодо задоволення потреб ринку, підвищення рівня зайнятості і доходів населення, формування надходжень до бюджетів різних рівнів, Досліджено рівень виробництва і споживання винограду і вина на одну особу. Проаналізовано вплив основних факторів на валове виробництво винограду, визначені причини скорочення площ насаджень та низького рівня урожайності виноградників. Проведена економічна оцінка регіональних особливостей розвитку галузі, досліджено динаміку урожайності, площ насаджень винограду та валових зборів винограду у господарських формуваннях. Дослідження рівня цін на виноград свідчить про їх постійне зростання та значні відмінності за регіонами і сортами винограду. Структуровано регіональні особливості розвитку галузі, досліджено динаміку виробництва і реалізації продукції за номенклатурними групами та суб’єктами господарської діяльності. Встановлено, що кожний виноробний район вирізняється природними і соціально-економічними умовами формування і розвитку виноградно-виноробного підкомплексу. У головних виноградарсько-виноробних регіонах України (Одеська, Миколаївська, Херсонська і Закарпатська області) є об'єкти, що відрізняються своєю індивідуальністю і виробляють певні марки вин, мають широкі ринку збуту. Надана характеристика провідних підприємств виноградарсько-виноробного підкомплексу Причорноморського регіону. Запропоновано до впровадження заходи регіональної програми розвитку галузі щодо збільшення обсягів виробництва на інноваційній основі та розвитку ринкової інфраструктури, що, у підсумку, забезпечить відродження сировинної бази виноробства, сприятиме формуванню конкурентоспроможної ціни на виноробну продукцію, буде відповідати потребам ринку, стимулювати ефективне завантаження виробничих потужностей з використанням власних сировинних ресурсів для насичення внутрішнього ринку та формування експортного потенціалу галузі.
The article shows the theoretical and practical dimensions of the development of vine growing and winemaking at
the level of the main regions. Emphasis has been placed on the social aspects of the development of vine growing and
winemaking, in particular with regard to meeting the needs of the market, increasing employment and income of the
population, and formation of revenues to budgets of different levels. The level of production and consumption of grapes
and wine per person was researched. The influence of the main factors on the production of grapes was analyzed, and the
reasons for the decrease in the area of plantations and the lowMlevel of winemaking yields were determined. An economic
assessment of the regional features of the develop of the industry was carried out, and the dynamics of yield, area of
grape planting and gross grape collection in economic format ions were investigated. A study of the level of prices of
grapes shows a constant increase and significant differences between regions and varieties of grapes. The regional
peculiarities of the industry development are structured, the dynamics of production and sales of products by the
nomenclature groups and subjects of economic activity are investigated. It has been established that each winemaking
district is differs by natural and socioMeconomic conditions of formation and development of vine growing and winemaking
subcomplex. In the main vine growing and winemaking regions of Ukraine (Odessa, Mykolaiv, Kherson and
Transcarpathian regions) there are objects that differ by their individuality and produce certain brands of wines have
wide sales markets. The characteristic of leading enterprises of vine growing and winemaking subcomplex of Black Sea
region is given. It is proposed to implement a measure of the regional program of industry development to increase
production on an innovative basis and develop market infrastructure, which as a result will eventually ensure the revival of the raw material base of winemaking, will contribute to the competitive prices for products, will meet the needs of the
market, stimulate efficient utilization of production capacities by using raw materials of their own to saturate the domestic
market and to develop the export potential of the industry.