Abstract:
У статті розглядається проблема формування художньо-естетичного
смаку у школярів та вплив озеленення пришкільних зелених зон на цей процес.
Під час вивчення предметів природничого спрямування у школярів повинні
сформуватись поняття про основи краси рослинних об’єктів, про
співвідношення індивідуально-особистісної реакції та якості об’єкта. Метою
навчання в такому контексті має бути послідовна реалізація гуманістичного
принципу – дбайливе ставлення до внутрішнього світу людини, її інтересів і
потреб, збагачення її духовного потенціалу. Досягненню цієї мети сприяє
впровадження в освітній процес особистісно-орієнтованого підходу,
спрямованого на цілісний розвиток особистості школяра. Формування
художньо-естетичного смаку дітей є однією з актуальних проблем
гармонійного розвитку особистості, успішне вирішення якої поліпшує якість
педагогічного процесу у закладів загальної середньої освіти. Почуття й
розуміння краси, художньо-естетичний смак не формуються самостійно, їх слід
виховувати, послідовно формувати та розвивати.
Одне з провідних місць у формуванні естетичного смаку є вивчення
декоративних якостей деревних та трав’янистих рослин зелених зон закладів
загальної середньої освіти. На їхній базі можуть проводитись як уроки
предметів природничого спрямування, так і практичні заняття гуртків. Вдало
оформлений зелений простір формує у школярів естетичне сприйняття форми і
простору, симетрії та асиметрії, комбінації світла та тіні, фактур та кольору,
тобто формування художньо-естетичного смаку. Насадження деревних рослин
та квітникові композиції сприяють формуванню поняття про основи краси
рослинних об’єктів, про співвідношення індивідуально-особистісної реакції та
якості об’єкта. Проведення занять на території зелених зон навчальних
закладів компенсують дефіцит спілкування з живою природою, формують
художньо-естетичний смак дітей, виховують дбайливе ставлення до
навколишнього середовища.