DSpace Repository

КЛІЄНТООРІЄНТОВАНІ СТРАТЕГІЧНІ ВЕКТОРИ АГРОБІЗНЕСУ НА ПРОДОВОЛЬЧОМУ РИНКУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ

Show simple item record

dc.contributor.author Боліла, Світлана Юріївна
dc.contributor.author Кириченко, Наталя Валеріївна
dc.date.accessioned 2021-12-01T08:43:37Z
dc.date.available 2021-12-01T08:43:37Z
dc.date.issued 2021-11
dc.identifier.citation Боліла С. Ю., Кириченко Н. В. Клієнтоорієнтовані стратегічні вектори агробізнесу на продовольчому ринку в умовах глобальних викликів. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9575 (дата звернення: 01.12.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.101 ru
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/7228
dc.description.abstract У статті обґрунтовано необхідність врахування форматів споживання покупців при визначенні стратегічних орієнтирів агробізнесу в умовах глобальних викликів, коли спостерігається вихід на продовольчі ринки багатьох гравців та загострюється конкуренція, зростає тенденція соціально-свідомого споживання в умовах концепції розумного споживання та відповідно зростає соціальна відповідальність бізнесу, зумовлюючи необхідність будувати довготривалі відносини з покупцями на принципах партнерства та взаємовигоди. Досліджено та проаналізовано сучасний стан та тенденції споживання на продовольчому ринку. Зазначено необхідність впровадження в практику агробізнесу стратегічного маркетингового менеджменту з використанням сучасних гнучких технологій планування. Рекомендовано удосконалити комплекс маркетингу товаровиробника в відповідності до форматів споживання покупців з врахуванням змін, що відбулися. Окреслено шляхи активізації маркетингових зусиль агропродовольчого підприємства на основі клієнтоорієнтованого підходу для досягнення його стратегічної мети в глобальному розрізі. ru
dc.description.abstract In the article substantiates the need to determine a strategic vectors of development of agri-food enterprises on the basis of a customer-oriented approach, taking into account the formats of consumer consumption. The main trends observed in the food market under the influence of global challenges and threats and determine the direction of agribusiness, taking into account the specifics of agricultural production and the peculiarities of agricultural marketing were considered. There are noted that the agri-food market has significant potential for growth, which is currently not fully used, but can be developed through the effective use of strategic marketing management tools. The analysis of the main changes that have taken place in the formats of consumer consumption and the growth of socially conscious consumption in favor of safer, healthier and more environmentally friendly products, which accordingly affects the increase of social, corporate and environmental responsibility of food producers. It is emphasized that global challenges and threats force the agrifood producer to reconsider its mission, vision and goals using flexible planning technologies in relation to modern socially conscious needs of buyers according to the established consumption formats; identify what are the key factors in its competitive advantage and improve its positioning strategy. It is revealed that in modern realities agro-food producers have a number of problems with its sales channels, effective control over the market and sale of products at prices perceived by the buyer, with certain issues of product promotion, because there is a lack of specialists with experience. In the article are recommended to improve the marketing complex of the manufacturer in accordance with the formats of consumer consumption, taking into account the changes that have occurred. There are emphasized that special attention should be paid to the communication component, especially image orientation; more actively resort to branding technologies, digital marketing tools and use the innovative component of product policy to attract customers in order to form their lasting commitment to the manufacturer and its products. The ways of more effective use of marketing resources and agribusiness efforts are outlined, taking into account the changed formats of consumption to achieve its strategic goal in the global context.
dc.publisher Дніпровський державний аграрно-економічний університет ru
dc.subject клієнтоорієнтований підхід ru
dc.subject продовольчий ринок
dc.subject агробізнес
dc.subject агромаркетинг
dc.subject формати споживання покупця
dc.subject гнучкі технології управління
dc.subject брендингові технології
dc.subject інструменти цифрового маркетингу
dc.subject food-market
dc.subject agribusiness
dc.subject agromarketing
dc.subject customer-oriented approach
dc.subject consumer consumption formats
dc.subject flexible management technologies
dc.subject branding technologies
dc.subject digital marketing tools
dc.title КЛІЄНТООРІЄНТОВАНІ СТРАТЕГІЧНІ ВЕКТОРИ АГРОБІЗНЕСУ НА ПРОДОВОЛЬЧОМУ РИНКУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ ru
dc.title.alternative CUSTOMER-ORIENTED STRATEGIC VECTORS OF AGROBUSINESS IN THE FOOD MARKET IN THE CONDITIONS OF GLOBAL CHALLENGES ru
dc.type Article ru


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account