У статті обґрунтовано необхідність врахування форматів споживання покупців при
визначенні стратегічних орієнтирів агробізнесу в умовах глобальних викликів, коли
спостерігається вихід на продовольчі ринки багатьох гравців та загострюється
конкуренція, зростає тенденція соціально-свідомого споживання в умовах концепції
розумного споживання та відповідно зростає соціальна відповідальність бізнесу,
зумовлюючи необхідність будувати довготривалі відносини з покупцями на принципах
партнерства та взаємовигоди. Досліджено та проаналізовано сучасний стан та тенденції
споживання на продовольчому ринку. Зазначено необхідність впровадження в практику
агробізнесу стратегічного маркетингового менеджменту з використанням сучасних
гнучких технологій планування. Рекомендовано удосконалити комплекс маркетингу
товаровиробника в відповідності до форматів споживання покупців з врахуванням змін, що
відбулися. Окреслено шляхи активізації маркетингових зусиль агропродовольчого
підприємства на основі клієнтоорієнтованого підходу для досягнення його стратегічної
мети в глобальному розрізі.
In the article substantiates the need to determine a strategic vectors of development of agri-food
enterprises on the basis of a customer-oriented approach, taking into account the formats of
consumer consumption. The main trends observed in the food market under the influence of global
challenges and threats and determine the direction of agribusiness, taking into account the specifics
of agricultural production and the peculiarities of agricultural marketing were considered. There
are noted that the agri-food market has significant potential for growth, which is currently not fully
used, but can be developed through the effective use of strategic marketing management tools. The
analysis of the main changes that have taken place in the formats of consumer consumption and the
growth of socially conscious consumption in favor of safer, healthier and more environmentally
friendly products, which accordingly affects the increase of social, corporate and environmental
responsibility of food producers. It is emphasized that global challenges and threats force the agrifood producer to reconsider its mission, vision and goals using flexible planning technologies in
relation to modern socially conscious needs of buyers according to the established consumption
formats; identify what are the key factors in its competitive advantage and improve its positioning
strategy. It is revealed that in modern realities agro-food producers have a number of problems
with its sales channels, effective control over the market and sale of products at prices perceived by
the buyer, with certain issues of product promotion, because there is a lack of specialists with
experience. In the article are recommended to improve the marketing complex of the manufacturer
in accordance with the formats of consumer consumption, taking into account the changes that have
occurred. There are emphasized that special attention should be paid to the communication
component, especially image orientation; more actively resort to branding technologies, digital
marketing tools and use the innovative component of product policy to attract customers in order to
form their lasting commitment to the manufacturer and its products. The ways of more effective use
of marketing resources and agribusiness efforts are outlined, taking into account the changed
formats of consumption to achieve its strategic goal in the global context.