Abstract:
У статті розглядається роль навчальних екскурсій на підприємства у процесі навчання економічних спеціальностей, оскільки на сучасному розвитку освіти профорієнтаційний складник роботи науково-педагогічних кадрів постав як найважливіший складник освітньо-виховної роботи освітньої організації та навчального процесу загалом. Тривалий і систематичний вплив на здобувачів може здійснюватися за допомогою сім’ї, шляхом залучення співробітників підприємств і професійних навчальних закладів, які кваліфіковано ознайомлюють здобувачів із різними видами трудової діяльності, надають допомогу в оволодінні вибраною професією. Під професійною орієнтацією ми маємо на увазі систему заходів із надання допомоги у професійному самовизначенні людини, яка вибирає професію, що виступає як об’єктом, так і суб’єктом цього процесу. У статті визначено мету і завдання профорієнтаційної роботи, діапазон цілей досить широкий: від найбільш віддаленої (прийняття остаточного усвідомленого рішення про професійний вибір) до найближчої мети (наприклад, ознайомитися зі змістом праці з вибраної професії, відвідати факультатив із метою професійного самовизначення тощо). Звернена увага на те, що завдяки екскурсіям здобувачі дізнаються про роботу старшого фахівця банку і пробують виконати деякі його професійні функції: вивчення робочого місця старшого фахівця, виконання деяких його функцій у навчальних цілях у майбутньому може допомогти школярам визначитися в подальшому професійному навчанні та виборі професії. У висновках відзначено, що екскурсії виступають істотними умовами профорієнтаційної роботи. Різноманітність застосовуваних методів дозволяє розкрити зміст професійної діяльності в різних галузях виробництва, забезпечити зустріч з представниками різних професій, познайомитися з умовами праці. Великі можливості екскурсії і в активізації пізнавальної діяльності школярів. Зокрема, це можливість розкрити економічний зміст конкретної професії, значення цієї професії і для суспільства, і для людини.