У статті аналізуються проблеми культурної компетентності як
головного фактору успішної професійної діяльності здобувачів вищої
освіти економічних спеціальностей, оскільки, становлення культури
особистості як найважливішої умови її самоорганізації і саморозвитку –
одне із провідних завдань сучасної освіти. Загальноприйнятою і
важливою характеристикою фахівця є певна сукупність професійних
знань і умінь, яка у представників різних видів діяльності може не
збігатися за складом, структурою, ступеня вираженості тих чи тих
якостей. У статті аналізується культурна компетентність і в результаті
дослідження виявляється, що там де безсилий емоційний інтелект
людина з добре розвиненим емоційним інтелектом розуміє, що спільного
у всіх людей і що відрізняє кожного з нас від іншого.
Article analyzes the problems of cultural competence as the main factor
of successful professional activity of applicants for higher education in
economic specialties, since the formation of personality culture as the most
important condition for its self – organization and self-development is one of
the leading tasks of modern education. A generally accepted and important
characteristic of a specialist is a certain set of professional knowledge and
skills, which may not coincide in the composition, structure, and severity of
certain qualities in representatives of different types of activity. The article
analyzes cultural competence and as a result of the study, it turns out that
where emotional intelligence is powerless, a person with a well-developed
emotional intelligence understands what all people have in common and what
distinguishes each of us from the other. A culturally competent person, while
also being a specialist in economic specialties, is able to determine which
properties of a particular person are characteristic of all people, which are only
for him, and which are neither universal nor unique. Therefore, he adapts quite
easily to the Customs and traditions of the new environment: he gets into the
habit of observing and consciously adapting to the new environment. The
findings state that cultural competence is the result of a development process
that requires long-term commitment. This is not a specific end product that can
be achieved based on the results of a two-hour master class, it requires an
active learning and practice process for a long time. It’s easier to talk about
becoming culturally competent than to do it. Professionals who work with
different ethnic and cultural groups and can therefore become more culturally
competent by advancing through three main stages: developing awareness,
acquiring knowledge, and developing and maintaining cross-cultural skills.