Аннотации:
В статті розглянуто проблеми конкурентоспроможності овочевої продукції, функціонування сучасного ринку овочів та оцінці стану і тенденцій розвитку галузі овочівництва, як основного постачальника цього ринку. Основну увагу приділено аргументації актуальності дослідження сучасного ринку свіжих овочів в Україні, як такого, що розвивається, та тісно поєднаного зі світовим ринком продовольства і зі станом галузі овочівництва. Наголошується, що для ринку овочевої продукції характерна складність та сегментованість через велику різноманітність овочів, які відрізняються термінами та особливостями вирощування, територіальним розміщенням виробництва, способами використанням і зберігання. Однією з важливих особливостей галузі овочівництва є та, що переважна більшість овочів – 85% виробляються у господарствах населення. Проаналізовано стан виробництва овочів за 18 років у сільськогосподарських підприємствах та господарствах населення. Встановлено, що в останні роки площі виробництва овочів стабілізувалися, виробництво овочевої продукції перевищує 9 млн т; урожайність овочів зросла майже в двічі, у тому числі у сільськогосподарських підприємствах у 5 разів. Розглянуто особливості формування попиту на овочеву продукцію на національному ринку; фактори, що впливають на зміни попиту; тенденції у формуванні та динаміку цін на овочі; чинники їх змін у поточний період. Встановлено, що суттєві відмінності в цінах на овочі залежать від каналів реалізації, непрозорості їх функціонування, сезонної наповнюваності ринку овочевою продукцією українського походження.