Abstract:
Сучасна індустрія гостинності та туризму знаходиться на роздоріжжі між прагненням до збільшення прибутків і здійсненням високорентабельних інвестицій (неплановий розвиток яких може призвести до руйнування ресурсної бази розвитку), а також відповідальним ставленням до природних ресурсів довкілля та місцевих громад.
Сучасне управління туристичною діяльністю повинно бути соціально відповідальним та екологічним. Впровадження принципів сталого розвитку у туристичну сферу дозволить досягти конкурентних переваг туристичного напряму загалом та окремого підприємства гостинності. Завдяки активному впливу менеджменту на посилення екологічної свідомості туристів як споживачів туристичних послуг, а також працівників у галузі туризму і гостинності – як виробників туристичних послуг, для всіх учасників ринку будуть досягнуті значні економічні та конкурентні переваги на мікро- і макрорівні. Метою даної статті є дослідження особливостей формування конкурентоспроможності підприємств зеленого туризму та обґрунтування шляхів її підвищення. У статті проведено аналіз загальних тенденцій розвитку сфери туризму в Україні та світі, визначено, що внесок туристичної сфери до загального світового ВВП складає 10,3 %, 1 з 10 зайнятих у світі так чи інакше працює у сфері туризму. Проаналізовано позиції України на міжнародному ринку туристичних послуг за Індексом конкурентоспроможності та виявлено, що 2019 рік у порівняння до 2017 року Україна мала найшвидший темп зростання балів туристичної конкурентоспроможності в субрегіоні, піднявшись на 10 місць, посівши 78 місце у світі. Найкращу динаміку продемонстрували безпекові показники, рівень міжнародної відкритості та загальної інфраструктури. На основі проведеного теоретичного дослідження обґрунтовано значення, а також спільні і відмінні риси сучасних видів спеціалізованого туризму, що відноситься до екологічної сфери, узагальнено економічні переваги від впровадження зелених технологій у сферу туризму та систематизовано типи підприємств зеленого туризму відповідно їх основних характеристик.