Abstract:
Загалом на ринковий механізм впливає безліч чинників: смаки та
переваги споживачів, інтереси продавців, конкуренція між продавцями,
рівень монополізації ринку, державне законодавство, сезонні зміни. Частина
має випадковий характер. Усі ці фактори врахувати неможливо [1, c. 8].
Розглянемо ринковий механізм із погляду продавця, який реалізує один
товар. Продавець вирішує, яку ціну встановити, скільки товару запропонувати споживачам. В результаті, продавши товар за вигідною ціною, він може отримати більший прибуток, або, навпаки, залишитися з нерозпроданим товаром, зазнати збитків. Очевидно, що можливі три випадки: дефіцит товару, надлишок товару та рівноважний стан. Виникає непросте для продавця завдання: з одного боку, він повинен не упускати своїх можливостей щодо отримання прибутку, з іншого боку, не витрачати ресурси даремно, не втрачати даремно наявні кошти. Розглядаючи ринок із урахуванням стохастичних чинників, можна сказати, що продавець «грає» на
ринку. Він вкладає свої кошти у товар і може їх втратити чи примножити.
Може аналізувати те, що вже сталося, робити висновки, виявляти тенденції,
робити прогнози, але те, що станеться наступного моменту, йому невідомо.
Дослідження економічних явищ є цікавим і непростим завданням. Особливість у тому, що вивчення цих процесів на реальних об’єктах може бути важким або навіть неможливим і призводить до витрат, тому потрібно шукати способи, що дозволяють уникнути цих труднощів.