Abstract:
Стаття присвячена вивченню бізнес-моделей, які можуть бути суттєвими завдяки ви-користанню невідомих нових підходів до організації свого бізнесу. Робота пропонує основи інноваційної бізнес-моделі, приймаються основні типи електронної комерції бізнес-моделей, і їх детальні функції надаються. Були визначені компоненти та специфічні особливості біз-нес-моделей окремих світових лідерів. Стаття присвячена підприємцям та дослідникам у галузі інновацій у цифровій економіці. Вивчені спеціальні функції практичного використання найважливіших бізнес-моделей інновацій компаній, що використовують Інтернет-техно-логії. Розглянута організація, яка повинна постійно вдосконалювати свої бізнес-процеси і постійно шукає найкращі бізнес-моделі для підвищення конкурентоспроможності та до-ходу. Доведено, що організація повинна постійно вдосконалювати свої бізнес-процеси і по-стійно шукає найкращі бізнес-моделі для підвищення конкурентоспроможності та доходу. Показано, що існує нова форма інновацій, яка відрізняється від продукту чи технологічних інновацій. Бізнес-модель можна охарактеризувати як повну систему продуктів/послуг та інформаційних потоків, включаючи кожного учасника відносин та їх роль у ньому, а також потенційні переваги індивідуальних та відповідних джерел.
The article is devoted to the study of business models that can be significant due to the use of unknown new approaches to the organization of one's business. The work offers the basics of an innovative business model, the main types of e-commerce business models are adopted, and their detailed functions are provided. The components and specific features of the business mod-els of individual world leaders were determined. The article is dedicated to entrepreneurs and researchers in the field of innovation in the digital economy. The special functions of the practical use of the most important business models of innovations of companies using Internet technolo-gies are studied. Considered an organization that must constantly improve its business processes and is constantly looking for the best business models to increase competitiveness and revenue. The special functions of the practical use of the most important business models of innovations of companies using Internet technologies have been studied. It has been shown that since the re-lationship with consumers can be maintained for a long time and the volume of business is much larger than before, you do not need to rely on the traditional method of paying the customer for each individual service. Initially, some services may be provided when attracting new customers, and then receive some profit at the expense of other services. Such changes in the information model of consumer services have stimulated many innovations and offered many different oppor-tunities for business. The era of mobile Internet, large amount of data and artificial intelligence is an irresistible trend for today. It is proven that the organization must constantly improve its business processes and is constantly looking for the best business models to increase competi-tiveness and income. It is shown that there is a new form of innovation that differs from product or technological innovation. A business model can be characterized as a complete system of products/services and information flows, including each participant in the relationship and their role in it, as well as the potential benefits of individual and relevant sources.