Abstract:
Визначено, що імідж педагога – це емоційно забарвлений стереотип сприйняття образу викладача у свідомості вихованців, колег, соціального оточення, у масовій свідомості. При формуванні іміджу педагога реальні якості тісно переплітаються з тими, які приписують оточуючі. Цей імідж створює собі і сам фахівець, і люди, які його оточують. Перше враження про викладача відіграє суттєву роль у виникненні педагогічного впливу і впливу на особистість студентів. Він визначає весь подальший перебіг взаємодії.
Доведено, імідж – цілісне поняття, бо діяльність викладача публічна. Одним із професійних умінь має бути вміння проявити себе, показати свої певні якості тій чи тій аудиторії, із врахуванням ситуації, мети. Педагог по-різному поводиться і спілкується з певними категоріями людей. Якщо аудиторія щоразу різна й цілі взаємодії різні, то засоби на конкретну аудиторію різняться, але зберігаються специфічні особливості педагогічної ролі. Враховано дослідження психологів, які вважають, що саме перші 10-15 секунд необхідні для вивчення зовнішнього вигляду і поведінки людини, щоб про неї сформувалося певну думку. Тому перше враження відіграє значну роль у подальшому спілкуванні.
Зазначено, що для студентів, батьків, особливо першокурсників, та адміністрації важливий момент у формуванні успішного іміджу педагога становить його самопрезентація і позиціонування, побудова іміджу з урахуванням чи основі: аналізу мікро- і макро соціуму; знання інтересів, потреб, очікувань, вимог певної групи людей, різноманітних соціальних інститутів, вищих закладів освіти; відбору і подання тих зовнішніх характеристик, які дозволяють зробити процеси взаємодії закладу освіти та інших установ максимально ефективними; знакове, візуальне моделювання, оформлення і подача результатів діяльності освітньої установи та її підрозділів у зовнішньому середовищі. Якщо педагог має всі вищеперераховані якості, його імідж повністю відповідає вимогам громадськості.