Abstract:
Розглянуто технології поетапного формування професійної компетентності педагога в освітньому процесі закладу вищої освіти, яке було б неповним без важливого компонента, а саме координації роботи викладачів педагогічних дисциплін, що ґрунтується на знанні особливостей навчально-пізнавальної діяльності здобувача під час різних організаційних форм навчання, на підставі яких складено пам'ятку педагогові та пам'ятка студентові.
Наголошено, що викладачі непедагогічних дисциплін звертали увагу на низку позитивних змін як у розвитку кожного студента, так і колективу в цілому: сприятливий мікроклімат, атмосфера взаємодопомоги та взаємопідтримки, відсутність проблем з дисципліною, активна участь усіх студентів в обговореннях, володіння технікою виступів перед аудиторією, підвищення активності та ініціативності у студентів.
Доведено, що найважливішим засобом формування професійної компетентності викладача в освітньому процесі вишу є проходження педагогічної практики. Значимість цього етапу для особистості студента полягає у перевірці рівня сформованості власної професійно-педагогічної компетентності у реальних умовах самостійної педагогічної діяльності. Ці умови, як показує практика, дуже часто далекі від ідеальних, очікуваних, тому в подоланні складнощів, труднощів, в ефективній дії в нестандартних ситуаціях і виявляється професійна компетентність педагога, що представляє складну особистісну освіту та відрізняє одного студента від іншого. На цьому етапі студенти починають усвідомлювати, що розв'язання різного рівня педагогічних завдань потребує значного потенціалу від педагога, всього того, що становить основу його професійної компетентності: знання, вміння, навички і досвід.
Зазначено, що на активно-діяльнісному етапі технології формування професійної компетентності педагога з метою реалізації першої умови в освітньому процесі вишу створювалися умови, наближені до реальних, спрямовані на формування умінь студентів у процесі освоєння педагогічної діяльності знаходити розв'язання нових завдань, професійних ситуацій, ефективно діяти у нестандартних умовах. На творчо-перетворювальному етапі, що супроводжується виходом студентів на практику, виявлялися їх вміння планувати, організовувати свою діяльність, спілкуватися, конструктивно вирішувати різні педагогічні ситуації.