Abstract:
Мета статті -проаналізувати рівень підприємницької освіти та виявити роль шкільної
освіти в розвитку молодіжного підприємництва.
Результати дослідження. У процесі дослідження встановлено, що підприємницька освіта визнається потенційно дієвим засобом стимулювання молоді до підприємницької діяльності, в результаті якої вони обізнані та проінформовані про особливості створення власної справи та її ефективне управління. Головною метою підприємницької освіти є поступовий розвиток підприємницького духу, починаючи з базової освіти дитини, а потім зміцнюючи його протягом всіх етапів навчання. Розглядаючи досвід зарубіжних країн встановлено, що економічно розвинені країни приділяють більше уваги та здійснюють більш активну роботу з популяризації підприємницької освіти в загальноосвітніх навчальних закладах ніж країни,
що розвиваються. Для ефективного навчання підприємництву потрібно до освітнього
процесу залучати зовнішніх стейкхолдерів, успішних бізнесменів, представників державних органів, які у форматі майстер-класів та тренінгів будуть надихати учнів на підприємницькі та соціальні проєкти, експерименти та бізнес-моделювання.
Description:
The purpose of the article is to analyze the level of entrepreneurship education in Ukrainian secondary schools and identify the role of school education in the development of youth entrepreneurship. Research methods - during the research general and special research methods were used, namely: analysis and synthesis, scientific abstraction - in determining the purpose and formulating conclusions; comparative, statistical and graphic methods - in the analysis, comparison and establishment of the role of school education in the development of youth entrepreneurship. Results of the research. In the course of the research it was established that entrepreneurship education is recognized as a potentially effective means of stimulating young people to entrepreneurial activity, as a result of which they are aware and informed about the peculiarities of creating their own business and its effective management. The main purpose of entrepreneurship education is the gradual development of entrepreneurial spirit, starting with the basic education of the child, and then strengthening it during all stages of learning. Examining the experience of
foreign countries, it is established that economically developed countries pay more attention and carry out more active work to promote entrepreneurship education in secondary schools than developing countries. To effectively teach entrepreneurship, it is necessary to involve external stakeholders, successful businessmen, government officials in the educational process, who in the format of master classes and trainings will inspire students to entrepreneurial and social projects, experiments and business modeling. Given that the level of development of micro and small enterprises depends on the degree of economic growth, it is worth paying much attention to entrepreneurship education in secondary schools, as well as using the experience of foreign countries to include in the educational process basics of entrepreneurship and business. After all, the stable development of the economy of the whole country depends on the effective work of
entrepreneurs.