Abstract:
У статті розглядається сутність суб’єкт-суб’єктних взаємовідносин
між викладачем та студентами як основа творчої співпраці. Автором
доведено що творча співпраця, взаємодія, в основі якої знаходяться
суб’єкт-суб’єктні взаємовідносини, спрямована на більш глибоку
рефлексію власного світу та його збагачення світом іншої людини.
Представлений автором аналіз дає змогу осмислити цінність суб’єкт-
суб’єктних взаємодносин для викладача як його спроможність бути
значущою особистістю в процесі розвитку майбутнього фахівця. У
такому контексті творча співпраця, взаємовідносини викладача зі
студентами є ціннісно-смисло-орієнтованою діяльністю, що надає змогу
знаходити не тільки сенс взаємодії, а і сенс власного життя.
Охарактеризований підхід дає змогу аналізувати творчу співпрацю
викладача зі студентами як взаємодію не тільки з позиції суб’єкт-
суб’єктної взаємодії, але і з позиції «внутрішньої діалогічності
свідомості» викладача під час взаємодії Діалогічність свідомості
припускає емпатійне сприйняття особливостей студентів, «глибинне»
проникнення у світ людини.
В основі суб’єкт-суб’єктних взаємовідносин між викладачем та
студентом є діалог. Учасники діалогу знаходяться в стані співмислення.
Діалог передбачає: інтерес до суб’єктності людини, бажання знати
особливості світосприймання, цінності, установки і надає можливість на
основі співпричетності світів викладача і студента інтеріоризувати свої
цінності, погляди, позиції у світосприймання студента.
Діалог розуміється як цінність творчого саморозвитку його
учасників. У процесі діалогу відбувається самореалізація творчої «Я-
концепції» як викладача, так і студента.
Для викладача важливим є вміння самопрезентувати себе. А це не
тільки знання з предмету що викладається, педагогічна майстерність, а і
відкритість щодо презентування світу своїх захоплень.