News is a speech genre of publicistic style, which is currently interpreted as a special genre of mass media, or a genre
of modern information media (online). According to the typological classification of speech genres, news appears as a writ ten / oral, official and public genre. News texts are fully implemented in relation to the main functions of the language –
communicative, and one of the dominant functions of mass communication – informative.
The genre of “News” in its communicative, genre and stylistic characteristics tends to publicistic style and is a genre
of this style, while reflecting the tendency of modern media sphere to integrate with other genres and styles. The author
of the media texts “Science News” is a journalist, and the addressee is an indefinite mass audience that is interested
in scientific topics. The communicative goals of science news are defined as informative and evaluative. The content
and structure (composition) of science news necessarily has three components: headline, lead and body text. Contextual
and interpretative method of linguistic features of science news analysis has showed the presence of elements of scientific
and publicistic styles. The linguistic means of the scientific style predominate, but according to the communicative param eters, the news of science shows an attraction to the publicistic style.
Markers of scientific style include the use of terminology, words in the direct nominative sense, words of logical empha sis and words indicating the objectivity and authenticity of the message, as well as the predominance of nominative
language, the use of passive constructions, the use of first person plural pronoun, complex sentences, explanations with
the help of participial, gerundial and infinitive constructions.
Features of publicistic style are the following: the presence of toponyms, the active use of numerals and indications
of dates, the use of international words, and publicistic clichés.
Key words: news, science news, scientific style, publicistic style, media language, communicative goal
Новини – це мовленнєвий жанр публіцистичного стилю, який трактують як особливий жанр масмеді або
жанр сучасних інформаційних засобів інформації (онлайнових). За типологічною класифікацією мовленнєвих
жанрів новини постають як письмовий / усний, офіційний і публічний жанр. Новинарні тексти знаходять повну
реалізацію щодо головних функцій мови – комунікативну, й одну з домінувальних функцій масової комунікації –
інформативну.
Жанр «Новини» за своїми комунікативним, жанровими і стилістичними характеристикам тяжіє до публіцистичного стилю і є жанром цього стилю, відображаючи разом з тим тенденцію сучасної медіасфери до інтеграції
з іншими жанрами і стилями. Автором медіатекстів «Новини науки» постає журналіст, а адресатом – невизначена
масова аудиторія, яка цікавиться науковою тематикою. Комунікативні цілі новин науки визначаються як інформативна і оцінна. Зміст і структура (композиція) новин науки обов’язково налічує три компоненти: заголовок, лід
і текст. Контекстуально-інтерпретаційний метод аналізу мовних особливостей новин науки англійською мовою показав наявність елементів наукового та публіцистичного стилів. Причому переважають мовні засоби наукового стилю,
але за комунікативними параметрами новини науки демонструють тяжіння до публіцистичного стилю.
До ознак наукового стилю належить використання термінології, вживання слів у прямому номінативному значенні, використання слів логічного підкреслення і слів, що вказують на об’єктивність і достовірність повідомлення,
а також переважання номінативного стилю мови, вживання пасивних конструкцій, вживання займенника першої
особи множини, складнопідрядних речень, пояснень за допомогою прийменникових, герундіальних та інфінітивних
конструкцій.
Рисами публіцистичного стилю постають: наявність топонімів, активне використання числівників і вказівок на
дати, вживання інтернаціональних слів, публіцистичних кліше.