Мета: Визначити шляхи прозорого підходу до формування вартості послуг з подачі води, що є одним із напрямів реалізації Стратегії зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року. Виконати прогнозні розрахунки вартості послуг з подачі води при різних варіантах фінансування та площ зрошуваних земель. Методи: системний підхід і системний аналіз даних, узагальнення, порівняння, зворотній зв’язок. Результати. З метою досягнення прозорості (на виконання завдань Стратегії зрошення та дренажу до 2030 року) запропоновано процес формування вартості послуг з подачі води на зрошення починати із формування технологічної карти послуги з подачі води на зрошення, тобто всього річного виробничого процесу водогосподарської організації (або організації водокористувачів), в якій чітко та прозоро повинні відображатися всі виробничі процеси, які відбуваються впродовж річного циклу функціонування водогосподарської організації та відповідні витрати. Вищеназвана технологічна карта послуги з подачі води на зрошення повинна стати публічним документом, який водогосподарська організація, що надає послуги, повинна надавати за вимогою водокористувачів (або розміщати на своєму офіційному сайті). Таким чином, буде забезпечуватися прозорість системи формування тарифів у практиці надання послуг із подачі води на зрошення та буде усунена відстороненість водокористувачів від формування вищеназваних тарифів. Висновки. Розрахунки показали, що при відновленні проектної площі зрошення та збереженні бюджетного фінансування на рівні останніх років розрахунковий економічний ефект буде складати 948,02 грн на 1 га, або 56 881 200 грн на весь Інгулецький зрошуваний масив. У разі переходу зрошення на повне самофінансування згідно розрахунків відбудеться підвищення витрат на 63,84 грн на 1 га, або 3 830 400 грн. на весь масив. За тих же умов, але при зменшенні енергоспоживання та непродуктивних втрат води (на 5%) відбуватиметься зниження вартості послуг з подачі води та розрахунковий економічний ефект складатиме 89,38 грн на 1 га або 5 362 800 грн на весь масив. Тобто при відновленні проектних площ зрошуваних земель та переведення зрошення на самофінансування (як це передбачено Стратегією зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року) вартість послуг з подачі води згідно розрахунків підвищиться у порівнянні із фактичною на даний час, тому для отримання економічного ефекту вищезазначені заходи, що передбачені Стратегією, необхідно виконувати тільки у комплексі із заходами по зменшенню енергоспоживання і непродуктивних втрат води. При цьому для досягнення прозорої системи формування вартості послуг з подачі води слід застосувати технологічні карти послуги з подачі води.
To identify the ways of a transparent approach to the formation of the cost of water supply services, which is one of the directions of implementation of the Strategy of Irrigation and Drainage in Ukraine for the period up to 2030$ to perform forecast calculations of the cost of water supply services for different financing options and areas of irrigated land. Methods_ systemio approach and system atic data analysis, generalization, comparison and feedback. Results. In order to achieve transparency (to meet the objectives of the Strategy of Irrigation and Drainage up to 2030), the process of forming the cost of water supply services for irrigation is proposed to begin with the formation of a technological map of water supply services for irrigation, ie the entire annual production process of water management organization (or organization of water users), which should clearly and transparently reflect all production processes that occur during the annual cycle of operation of the water management organization and the associated costs. The above-mentioned technological map of water supply services for irrigation should become a public document, which the water management organization providing services must offer at the request of water users (or post on its official website). This will ensure the transparency of the tariff formation system in the practice of providing water supply services for irrigation and will eliminate the exclusion of water users from the formation of the above mentioned tariffs. Conclusions. The calculations show that with the restoration of the project area of irrigation and maintaining budget funding at the level of recent years, the estimated economic effect will be UAH 948,02 per 1 ha, or UAH 56,881,200 for the entire Ingulets irrigated area. In the case of the transition of irrigation to full self-financing, according to the calculations, there will be an increase in the costs by UAH 63,84 per 1 hectare, or UAH 3,830,400 for the entire array. Under the same conditions, but with a decrease in energy consumption and unproductive water losses (by 5,0%) there will be a decrease in the cost of water supply services and the estimated economic effect will be 89,38 UAH per 1 ha or 5362 800 UAH for the entire array. That is, with the restoration of the project area of irrigated land and the transfer of irrigation to self-financing (as provided by the Strategy of Irrigation and Drainage in Ukraine up to 2030) the cost of water supply services according to the calculations will increase compared to the current one, therer fore the measures envisaged by the Strategy should be implemented only in combination with the measures to reduce energy consumption and unproductive water losses. At the same time, in order to achieve a transparent system of forming the cost of water supply services, technological maps of water supply services should be used.