Abstract:
В статті визначено сучасні тренди розвитку світового ринку свіжих ягід та ягідної продукції та визначено місце і перспективи ягідної галузі України на цьому ринку.
Встановлено, що у світі та переважно у розвинутих країнах з високими доходами населення спостерігається зростання попиту на свіжі ягоди, ягідну продукцію, розширюється видовий склад ягід на світовому ринку.
Розглянуто структуру виробництва ягід за регіонами світу та за основними видами продукції – полуниці садової, малини, смородини, лохини. Виявлено основні причини зростання попиту на ягоди, як фактору зростання виробництва – здоровий спосіб життя, раціональне харчування, вегетаріанство, зручність і мода на вживання свіжих ягід та ягідної продукції, Проведено порівняння обсягів виробництва та поставок основних видів ягід на світовий ринок основними країнами-виробниками. Розміщення плантацій за країнами, регіонами, видами ягідних культур в світі нерівномірне. Україна належить до основних світових виробників малини та смородини. Спостерігається тенденція зростання обсягів виробництва ягід в окремих країнах як за рахунок зростання урожайності, впровадження інноваційних способів виробництва та організації бізнесу, так і розширення площ ягідних насаджень.
Головними факторами зростання експорту для українських виробників ягід стали глобальні тренди зростання попиту на ягідну продукцію в країнах з високими доходами споживачів; скасування імпортних квот до ЄС; державна фінансова підтримка галузі садівництва для закладання нових ягідних насаджень, будівництва холодильників, сортувальних ліній.
Розглянуто структуру та географію експорту ягідної продукції. В структурі експорту переважають заморожені ягоди. Більші переваги для експорту мають лохина, малина, дикорослі та органічні ягоди. Ягоди експортуються переважно до країн ЄС.
Визначено шляхи розширення участі українських виробників ягід на світовому ринку, в першу чергу ринку ЄС. Реалізація експортного потенціалу України на ринку ягід має здійснюватися шляхом розширення числа експортерів ягід, підвищення якості ягідної продукції через сертифікацію, пакування, логістику, формування належної інфраструктури експорту.