Abstract:
Мета. Мета статті – проаналізувати перспективи молодіжного аграрного
підприємництва в Україні, визначити фактори, які стримують молодь в організації власної справи, та надати практичні рекомендації щодо активізації підприємництва серед молоді. Методологія / методика / підхід. У дослідженні використано такі методи:
порівняльного аналізу (при визначені проблеми й цілі регулювання молодіжного аграрного
підприємництва в Україні), метод опитування й анкетування (соціологічне опитування
щодо молодіжного підприємництва та ставлення молоді до організації власної справи), абстрактно-логічний (при теоретичному узагальненні та формулюванні висновків). Соціологічне дослідження проведено у два етапи: І етап проводився в період листопад – грудень 2017 р.; об’єкт дослідження цього етапу – здобувачі вищої освіти другого (магістерського) рівня другого року навчання віком від 21 до 23 років (400 осіб). ІІ етап:січень – лютий 2020 р.; об’єкт дослідження цього етапу – випускники 2017 р., які пройшли перший етап анкетування (350 осіб).
Результати. У процесі вивчення економічних аспектів молодіжного аграрного
підприємництва в Україні встановлено, що це питання законодавчо неврегульоване та потребує вирішення, зокрема щодо визначення вікових меж молоді. Автори запропонували додати до нормативних актів такі визначення: «молодіжне підприємництво», «молоді підприємці» та «молодіжне аграрне підприємництво». На основі комплексногосоціологічного опитування молоді виявлено, що є відмінності в результатах дослідження одних і тих самих респондентів, проведеного у 2017 р. та 2020 р.; за рахунок цього встановлено основні стримуючі фактори організації власної справи та проблеми, з якими стикаються молоді підприємці. На основі отриманих результатів розроблено практичні рекомендації щодо активізації розвитку молодіжного аграрного підприємництва в Україні.
Оригінальність / наукова новизна. Набули подальшого розвитку теоретичні
положення щодо регулювання молодіжного підприємництва в аграрній сфері. Базуючись на
результатах опитування, проведеного у 2017 р., щодо перспективи здійснення
підприємницької діяльності молоді, та аналізуючи результати опитування, яке проведено на
початку 2020 р., оцінено важливість фінансової підтримки молодіжного підприємництва,
ділове середовище здійснення діяльності, стабільність і рівень корупції в країні та інші
стримуючі фактори розвитку. Запропоновано основні шляхи активізації молодіжного
аграрного підприємництва, враховуючи результати проведеного дослідження.
Практична цінність / значущість. Практична цінність наукового дослідження
полягає в тому, що отримані авторами результати сприятимуть формуванню уявлення щодо проблем, із якими стикається молодь під час організації власної справи, та способів їх вирішення. Результати опитування випускників можуть сприяти вирішенню проблемних питань щодо фінансової та підприємницької грамотності серед молоді, рівня доступу до фінансових ресурсів та інших проблем, пов’язаних із молодіжним підприємництвом. Крім того, внесені пропозиції щодо активізації молодіжного підприємництва дадуть змогу державним органам запровадити ефективні методи стимулювання молоді до підприємницької діяльності.