dc.contributor.author |
Морозов, Олексій |
|
dc.contributor.author |
Морозова, Олена |
|
dc.contributor.author |
Керімов, А. Н. |
|
dc.date.accessioned |
2021-01-06T20:51:40Z |
|
dc.date.available |
2021-01-06T20:51:40Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Морозов О. В. Стан об’єднання територіальних громад Херсонської області в умовах децентралізації / О. В. Морозов, О. С. Морозова, А. Н. Керімов. // Міжнародний електронний науково-практичний журнал «WayScience». – 2020. – №1. – С. 77–97. |
ru |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/5644 |
|
dc.description.abstract |
У статті обґрунтовано, що в умовах децентралізації актуальним є питання посилення фінансової спроможності об’єднаних територіальних громад (ОТГ) і залучення додаткових фінансових ресурсів та інвестицій для реалізації проектів розвитку в громадах. Проведено моніторинг існуючої вітчизняної нормативно-правової бази децентралізації і зроблено висновок про її гармонійність з європейськими вимогами у переважній більшості законодавчих актів, що забезпечує належні умови для практичного втілення задекларованих управлінських рішень щодо впровадження змін адміністративно-територіального устрою. Нова законодавча база значно посилила мотивацію до міжмуніципальної консолідації територіальних громад в Херсонської області, створила належні правові умови та механізми для формування спроможних територіальних громад сіл, селищ, міст, які об’єднують свої ресурси у вирішенні нагальних проблем. З 2015 по 2019 роки в Херсонській області утворилося 37 об’єднаних територіальних громад, які об’єднали 124 сільські та селищні ради. Найбільш активно реформа місцевого самоврядування відбувалась у 2016, 2017 рр. Доведено, що ОТГ є першоосновою та лейтмотивом формування наявних інструментів по залученню до ОТГ додаткових фінансових ресурсів та інвестицій. |
ru |
dc.description.abstract |
In 2016-2017 pp. Ukraine has adopted a number of important documents and regulations to decentralize public administration. This is the Law of Ukraine "On Voluntary Association of Territorial Communities", as well as amendments to the Budget and Tax Codes. Under these conditions, the role of local self-government territorial communities in the socio-economic development of the country is increasing, thanks to a number of reforms that have been launched and are already underway. Supporting local government by the state is creating conditions for sustainable and independent development of territorial communities in Ukraine and is one of the main tasks of today, whose relevance is growing in the conditions of reforming the system of public power. Accordingly, with the implementation of the decentralization reform, a large part of the powers and responsibilities in the financial and budgetary spheres go "in places", in particular, to newly created united territorial communities, and there are many complex and painful problems in their functioning, the solution of which depends on the whole socio-economic development of our country. The purpose of the article is to substantiate the theoretical foundations of forming united territorial communities in the context of decentralization and to analyze the current trends of this process. The new legal framework significantly increased the motivation for inter-municipal consolidation of territorial communities in the Kherson region, created the proper legal conditions and mechanisms for the formation of capable territorial communities of villages, settlements, cities, which unite their efforts in solving urgent problems. Also, a new model of financial support for local budgets, which have received some autonomy and independence from the central budget of Ukraine, has justified itself. It was found that during the period of local self-government reform, the most active in the Kherson region was the creation of united territorial communities in 2016, 2017. The dynamics of formation from 2015 to 2019 in the Kherson region were analyzed, 37 united territorial. communities were formed, which brought together 124 village and town councils. The most active reform of local self-government is taking place in Kakhovsky - 7 united territorial communities, Golopristansk - 6 united territorial communities, Beryslavsky - 4 united territorial communities and Chaplinsky - 4 united territorial communities in the Kherson region. To date, it remains relevant to develop and implement legislative and regulatory acts to shape the economic foundations of profitability and investment attractiveness of united territorial communities, including through the optimization of electoral law. |
|
dc.language.iso |
other |
ru |
dc.publisher |
Електроний науковий журнал «Міжнародний електронний науково-практичний журнал «WayScience» |
ru |
dc.subject |
об’єднані територіальні громади |
ru |
dc.subject |
united territorial communities |
ru |
dc.subject |
децентралізація |
ru |
dc.subject |
decentralization |
ru |
dc.subject |
формування |
ru |
dc.subject |
formation |
ru |
dc.subject |
ресурсне забезпечення |
ru |
dc.subject |
resource provision |
ru |
dc.subject |
співробітництво ОТГ |
ru |
dc.subject |
cooperation of UTC |
ru |
dc.subject |
територіальна громада |
ru |
dc.subject |
territorial community |
ru |
dc.subject |
державна політика |
ru |
dc.subject |
state policy |
ru |
dc.subject |
Кафедра готельно-ресторанного та туристичного бізнесу |
ru |
dc.subject |
Кафедра рослинництва та агроінженерії |
|
dc.subject |
Кафедра гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій |
|
dc.title |
Стан об’єднання територіальних громад Херсонської області в умовах децентралізації |
ru |
dc.title.alternative |
State of unification of territorial communities of Kherson region in the conditions of decentralization |
ru |
dc.type |
Article |
|