Abstract:
Мета статті полягає у науково-теоретичному та методичному обґрунтуванні економічного механізму формування конкурентних переваг суб’єктів туристичного бізнесу, як складової їх стратегічного розвитку.
Методика дослідження. Для реалізації поставленої мети досліджено цінові та нецінові детермінанти конкурентоспроможності туристичного бізнесу, визначено складові економічного механізму забезпечення регіональних конкурентних переваг, надано пропозиції подальшого ефективного розвитку туристичної галузі. Використані методи абстрактно-логічного обґрунтування теоретичних положень за темою, економіко-математичного дослідження динаміки і структури сучасного розвитку суб’єктів туризму, систематизації чинників, які впливають на розвиток конкуренції в галузі.
Результати дослідження. В статті досліджено питання формування та використання на практиці конкурентних переваг суб’єктів галузі туризму. На основі аналізу динаміки кількості туристів, які були обслуговані турагентами і туроператорами в Україні, виявлено основні тенденції і зміни в структурі видів туризму та чинники, що на їх впливали. Проведено діагностику показників діяльності суб’єктів туристичного бізнесу окремо за юридичними та фізичними особами-підприємцями. На основі розрахунку вартості однієї путівки і одного туродня обґрунтовано цінові складові забезпечення конкурентних переваг суб’єктів туризму. Доведено що вартість туристичних послуг є високою, порівняно з середніми доходами населення, що є основною причиною низьких темпів розвитку галузі в країні. При економічній оцінці туристичної діяльності в Україні за метою поїздки та видами туризму, визначено, що споживачі віддають перевагу путівкам з метою дозвілля і відпочинку, а інші види туризму слабо розвинені, але в перспективі саме вони забезпечуватимуть конкурентні переваги у залученні туристів.
Елементи наукової новизни. Доведено необхідність розвитку інноваційних видів туризму, їх популяризації серед населення України та громадян інших країн. Обґрунтовано якісні складові конкурентних переваг, які формують імідж регіону і країни як об’єкта туризму. Розкрито складові економічного механізму забезпечення конкурентних переваг суб’єктів туристичного бізнесу на регіональному рівні щодо підвищення інвестиційної привабливості туристичної галузі, фінансового оздоровлення суб’єктів туризму, державної підтримки і регулювання галузі.
Практична значущість. Запропоновані заходи підвищення конкурентоспроможності та забезпечення конкурентних переваг суб’єктами туризму Південного регіону можуть бути використані при розробці регіональних програм розвитку туризму інших регіонів. Для субєктів туристичної діяльності визначені пріоритети економічного механізму стратегічного розвитку є основою реалізації їх соціально-економічної місії та побудови ефективної бізнес-стратегії.