У статті проаналізовано сучасний стан та перспективи розвитку готельного господарства в Україні. Готельне господарство є одним з основних факторів формування потужної туристичної індустрії країни, інструментом збільшення внутрішніх та міжнародних туристичних потоків, складовою частиною туристичного іміджу України. Встановлено, що ефективне функціонування готельної індустрії сприятиме підвищенню результативності трансформаційних змін регіональної економіки, диверсифікації існуючого потенціалу. Встановлено, що шляхи розвитку сучасної готельної індустрії диктуються багатьма чинниками, які мають як внутрішній характер, що випливає зі специфіки самої галузі, так і зовнішній, що виникає в результаті загальних змін у функціонуванні національної і світової економіки. Визначено, що пріоритетними завданнями підприємств готельного сектору є удосконалення системи якості надання послуг, формування клієнторієнтованого сервісу, оновлення матеріально-технічної бази, імплементація міжнародних стандартів обслуговування, використання інноваційних форм організації готельного бізнесу в регіоні.
Current is one of the fastest growing sectors of the world economy. The development of the modern hotel industry is dictated by many factors, both internal and external, arising from the general changes in the functioning of the national and world economy. Research
of the current state and definition of prospects of further development of the hotel industry of Ukraine. Systematization of modern indicators of functioning and identification of problems and perspective directions of development of the hotel industry in Ukraine. The
main purpose of the hotel business is to provide impeccable service. A new trend in the development of the accommodation sector is the construction of the most unusual and extravagant hotels in the world, to arouse curiosity and desire to experience unusual
experiences in their own experience. Hospitality is a major factor and an important component of tourism infrastructure, which plays a leading role in the implementation of the tourism product in the tourist services market. The state of development of the hotel sphere has a direct and powerful influence on the level of realization of its
tourism potential by the region. In recent decades, the hotel industry around the world has been actively manifesting a number of trends, reflecting current trends in consumer demand, new forms of business organization, general economic processes, structural changes in the spatial organization of the hotel industry, as well as revolutionary
transformations in the information and communication sphere. It is necessary to increase the number of accommodation facilities of different categories with a clear differentiation in the specialization of the hospitality services offered. Improve the management of hotel
enterprises in the conditions of dynamic socio-economic space and expansion of tourist activity. To improve the quality of hotel services, the effectiveness of marketing and interaction in the tourist market of modern hotels, at the state level, to maximally support the formation of national hotel chains, which introduce new standards of hotel service, the only approaches to the organization of management.