dc.description.abstract |
Статтю присвячено проблемам функціонування сучасного ринку свіжих овочів та оцінці стану і тенденцій розL
витку галузі овочівництва, як основного постачальника цього ринку. Основну увагу приділено аргументації актуальL
ності дослідження сучасного ринку свіжих овочів в Україні, як такого, що розвивається, мінливого та слабо прогноL
зованого, тісно поєднаного зі станом галузі овочівництва.
Наголошується, що для ринку овочевої продукції характерна складність та сегментованість через велику різноL
манітність овочів, які відрізняються термінами та особливостями вирощування, територіальним розміщенням виробL
ництва, способами використанням і зберігання. Однією з важливих особливостей галузі овочівництва є та, що переL
важна більшість овочів — 85% виробляються у господарствах населення.
Розглянуто особливості ринку свіжих овочів в Україні шляхом аналізу чотирьох його складових: пропозиції овочів,
попиту населення, тенденцій у ціноутворенні, особливостей конкуренції та стан і проблеми розвитку інфраструктуL
ри ринку та суміжних галузей.
Проаналізовано стан виробництва овочів за 17 років у сільськогосподарських підприємствах та господарствах
населення. Встановлено, що в останні роки площі виробництва овочів стабілізувалися, виробництво овочевої проL
дукції перевищує 9 млн т; урожайність овочів зросла майже в двічі, у тому числі у сільськогосподарських підприємL
ствах у 5 разів. Аналіз структури виробництва овочів показує, що валові збори окремих культур різні та пропозиція
на овочевому ринку представлена в основному традиційними культурами борщового набору. Здійснено аналіз баL
лансу овочевої продукції, складу структури пропозиції овочів на внутрішньому ринку — за їх походженням, спосоL
бом виробництва, перевагами у споживанні. Розглянуто особливості формування попиту на овочеву продукцію на
національному ринку; фактори, що впливають на зміни попиту; тенденції у формуванні та динаміку цін на овочі;
чинники їх змін у поточний період. Встановлено, що суттєві відмінності в цінах на овочі залежать від каналів реаліL
зації, непрозорості їх діяльності, сезонна наповнюваність ринку овочевою продукцією.
Серед головних проблем ринку свіжих овочів і галузі овочівництва є недорозвиненість інфраструктури овочевоL
го сектору, переважно дрібнотоварний характер виробництва, занепад тепличного господарства, вузький асортиL
мент овочів, що переважно вирощуються в Україні, низька мотивація особистих селянських господарств до кооперуL
вання, удосконалення спільної маркетингової та логістичної діяльності. Як підсумок, запропоновано деякі шляхи
підвищення ефективності функціонування овочевого сектору і його розвитку. |
ru |