Abstract:
Досліджено особливості ринкової трансформації менеджменту підприємств та ряд практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності їх функціонування на макро- мезо- і мікрорівнях.
Головною метою дослідження є з'ясування напрямків трансформації менеджменту фірми; визначення принципів, які полягають в підвалинах фірми та за її межами; системне узагальнення основних напрямків адаптації фірми глобального простору та її взаємодію з іншими суб’єктами в умовах трансформації економіки.
Визначено роль знання та інформації як джерел зростання ефективності менеджменту підприємства на всіх рівнях функціонування в міжнародному бізнесі. Запропоновані теоретичні підходи щодо особливостей ринкової трансформації менеджменту підприємств можуть бути покладені в основу практичних рекомендацій щодо налагодження їх ефективного функціонування.
Доведено, що зростання ефективності менеджменту підприємств міжнародного бізнесу, вихід із системної кризи економіки, в цілому, залежить від раціональних взаємовідносин підприємств, держави і світового співтовариства. В умовах економіки інверсійного типу, де домінуючою є рекомбінована власність, цей принцип не реалізується. Сьогодні держава не може встановити повноцінний контроль над підприємством, а підприємство не має реальної економічної самостійності. Поетапний перехід до нової моделі взаємовідносин між державою і підприємством включає: створення механізму виведення підприємств з застарілого економічного процесу; створення рамкових умов, які будуть заохочувати до заснування нових підприємств, а також ліквідація регламентацій, які протидіють цьому процесу; скасування державних пільг для окремих галузей; підвищення прозорості державної діяльності та інформаційного змісту ринкових сигналів (цін) шляхом сприяння розвитку конкуренції на окремих ринках та викриття зловживання ринком; поліпшення організації управління державними корпоративними правами та громадського контролю за здійсненням цих дій.
Запропоновані в роботі теоретичні підходи до особливостей трансформації менеджменту підприємств міжнародного бізнесу можуть бути покладені в основу практичних рекомендацій щодо налагодження їх ефективного функціонування на макро- мезо- і мікрорівнях.