Особливістю сучасності являється хронічний дефіцит часу у багатьох людей. Для вирішення цієї проблеми потрібно скористатися послугою доставка продовольчих товарів та готових страв, таким чином суб’єкти торговельної діяльності задовольняють потреби зайнятих людей та звільняють їх від побутових турбот. Дана послуга набирає популярності серед споживачів, особливо його сегмент – доставка готових страв з ресторанів і кафе (піца, суши, бургери). В Україні процент людей, які користуються послугами доставки їжі залишається низьким, в порівнянні з аналогічними показниками в ЄС. Тому особливо важливим є визначення факторів, які стримують популярність даної послуги серед українців. В статті визначено хронологію становлення ринку доставки продуктів харчування в Україні. Проведено громадське опитування в соціальній мережі, щодо виявлення факторів, які впливають на онлайн-купівлю продуктів харчування. Визначено сегментацію послуг доставки продовольчих товарів та готових страв. Охарактеризовано та проаналізовано якості найпопулярніших сервісів доставки їжі у м. Києві. Встановлено найпопулярніші категорії товарів за кількістю замовлень в мережі Інтернет. Визначено основні маркетплейси в Україні та їх частки.
A feature of the present is the chronic shortage of time in many people. To solve this problem, you need to order food and home-cooked meals to meet the needs of busy people, relieve them of everyday worries and save time. Food delivery services allow you to visit a virtual store, select the goods you want, and pay for them. This service is gaining popularity among consumers, especially its segment - the delivery of ready meals from restaurants and cafes (pizza, sushi, burgers). The main factor that gave impetus to the development of food delivery service in Ukraine was the widespread use of the Internet in the daily lives of Ukrainians. In Ukraine, the percentage of people using food delivery services remains low compared to similar indicators in the EU. Therefore, it is particularly important to identify the factors that hold back the popularity of this service among Ukrainians. The chronology of formation of the food delivery market in Ukraine is determined. A social survey has been conducted on a social network to identify factors that affect online grocery shopping. The survey results can be roughly divided into positive reviews about online grocery shopping and negative reviews at 56% to 44% respectively. Segmentation of food delivery services and ready meals is defined. The quality and most popular food delivery services in Kyiv are characterized and analyzed. The most popular product categories are installed by the number of online orders. The main marketplaces in Ukraine and their shares are identified. It has been found that competition from existing food delivery operators is an important and most likely factor in influencing the food delivery market. The most promising segment of the grocery delivery market is the delivery of groceries and supermarket kits. One of the important factors holding back the growth of this market is the distrust of customers in product quality. The purpose of the article was to research and analyze the main trends in the development of food sales with delivery to the home, as well as to determine the prospects for further development of this segment of trade. As a result of the research the goal is achieved and the tasks are fulfilled.