dc.date.accessioned |
2025-09-30T12:17:35Z |
|
dc.date.available |
2025-09-30T12:17:35Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Cherevko N. INSTITUTIONALIZATION OF MEDIATION IN ADMINISTRATIVE COURTS OF UKRAINE IN THE LIGHT OF EUROPEAN STANDARDS. Administrative law and process. 2025. No. 2. P. 78–89. URL: https://doi.org/10.32782/2227-796x.2025.2.06 (date of access: 30.09.2025). |
ru |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/11350 |
|
dc.description.abstract |
Метою статті є комплексний аналіз правових, інституційних та процесуальних передумов для впровадження медіації в адміністративному судочинстві України в контексті сучасних європейських стандартів альтернативного вирішення спорів. Розглянуто можливість інституціоналізації медіації як ефективного інструменту зменшення навантаження на адміністративні суди та підвищення якості доступу до правосуддя в публічно-правових спорах.
Методи. У дослідженні застосовано методи формально-юридичного, порівняльно-
правового, системного та функціонального аналізу. Здійснено порівняння законодавства України із правовими системами Франції, Німеччини та Польщі. Особливу увагу приділено аналізу актів Ради Європи, зокрема Рекомендації Rec(2001)9, CEPEJ Guidelines on Mediation (2023), а також Хартії доступу до правосуддя в адміністративних спорах.
Результати. У ході дослідження встановлено, що в Україні відсутні процесуальні механізми для застосування медіації в адміністративних справах, попри наявність загального Закону «Про медіацію» (2021). Судова практика адміністративних судів також не демонструє схильності до застосування альтернативних способів вирішення спорів. У європейських країнах медіація у сфері публічного права активно використовується як обов’язкова (Франція), так і рекомендована (Німеччина, Нідерланди). Запровадження інституту медіації дозволяє підвищити ефективність судового захисту, уникати конфліктів, зменшити витрати часу та ресурсів.
Висновки. Інституціоналізація медіації в адміністративному процесі України потребує
внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, розробки типових
процедур і форм участі сторін у медіації, створення єдиного реєстру медіаторів.
Доцільно впровадити пілотні проєкти в адміністративних судах щодо добровільного або рекомендованого залучення до медіації у справах, де можливе примирення. Позитивна практика європейських країн свідчить, що ефективна медіація не лише підвищує доступ до правосуддя, а і сприяє розвитку правової культури у суспільстві. |
ru |
dc.publisher |
Адміністративне право і процес |
ru |
dc.relation.ispartofseries |
2; |
|
dc.subject |
кафедра публічного управління, права та гуманітарних наук |
ru |
dc.subject |
примирення сторін |
ru |
dc.subject |
альтернативне врегулювання |
ru |
dc.subject |
медіація |
ru |
dc.title |
ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЯ МЕДІАЦІЇ В АДМІНІСТРАТИВНИХ СУДАХ УКРАЇНИ У СВІТЛІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ СТАНДАРТІВ |
ru |
dc.title.alternative |
INSTITUTIONALIZATION OF MEDIATION IN ADMINISTRATIVE COURTS OF UKRAINE IN THE LIGHT OF EUROPEAN STANDARDS |
ru |
dc.type |
Article |
ru |