Abstract:
Мета: полягає у визначені характерологічний особливостей особистості
суддів з гандболу. Матеріал і методи: використовувались наступні методи дослідження:
психолого-педагогічне анкетування та тестування психологічної структури темпераменту
(Б. Смирнов), емоційності (Є. Ільїн), агресивної поведінки (Є. Ільїн, П. Ковальов), мотивації
(А. Реан), характерологічних акцентуацій особистості (К. Леонгард), суб’єктивного
контролю (Дж. Роттер), самоконтролю в спілкуванні (М. Снайдер); методи математичної
обробки отриманих результатів. У дослідженні прийняли участь 4 суддів Європейської
категорії, 3 суддів другої категорії та по одному судді Національної і першої категорії.
Результати: В процесі дослідження було виявлено, що гандбольний арбітр у якого
переважає екстраверсія є впевненим та рішучим, у більшості випадках, та навпаки
інтроверти є більш «закриті» та менш рішучі. Негативний вплив емоцій на ефективність
діяльності спостерігався у суддів початкової категорії. В той же час судді Європейської
категорії є незалежними від емоційної збудливості, інтенсивності та тривалості емоцій.
Такі показники були отримані завдяки більш тривалій праці над своїми помилками та
досвіду. У суддів Європейської категорії (Руслан В. та Вікторія Ж.) був виявлений
завищений рівень прямої вербальної та фізичної активності, що говорить про стрімку
емоційну збудливість. Але, в той же час, їм притаманна міцна стриманість у складних
ситуаціях змагальної діяльності. Суб’єктивним контролем володіють у повній мірі арбітри:
Руслан Л. (суддя Європейської категорії), Павло Г. та Валерія В. (судді національної
категорії). Їм притаманна відповідальність та вміння на об’єктивний самоаналіз своїх
рішень під час матчу. Висновки: результати психологічного дослідження доводять, що
гандбольні судді здатні чітко, кваліфіковано і об’єктивно оцінювати вчинки та ігрові дії
спортсменів. Але тільки ґрунтовне знання теоретичних аспектів в поєднанні з постійною
практичною роботою, є запорукою в проведенні суддями змагань на високому рівні, тобто
без серйозних помилок